Jumaat, 4 Ogos 2017

MASYARAKAT ISLAM DI XINJIANG

Xinjiang adalah satu wilayah di dalam Negara China yang bersempadan dengan Mongolia, Kazakhstan, Rusia, Kyrgyzstan, Tajikistan, Afghanistan, Pakistan dan India.

Wilayah ini asalnya adalah termasuk di dalam wilayah Turkestan ( tanah orang Turk ) yang terletak di sebelah timur. Majoriti penduduknya adalah dari etnik Uyghur yang beragama Islam.

Maka mereka mempunyai banyak persamaan dari segi kebudayaan, bahasa dan agama dengan masyarakat  Tutki dan negara negara di Asia Tengah berbanding Negara China.


 :  : SEJARAH AWAL XINJIANG   

Pada kurun ke-17, Rusia dan China telah melakukan penjajahan di kawasan sekitarnya, maka Turkestan telah dibahagikan kepada dua iaitu
  • Turkestan Barat  
  • Turkestan Timur.

Turkestan Barat dijajah oleh Rusia sejak 1865 dan telah dibahagikan kepada 5 wilayah republik pada 1922 iaitu
  1. Uzeebekistan, 
  2. Kazakhstan, 
  3. Kyrgyzstan, 
  4. Turkmenistan  
  5. Tajikistan.


Adapun Turkestan Timur pula dijajah oleh China dan diberi nama Xinjiang yang bermakna "tanah jajahan baru".

Pada tahun 1949, wilayah ini telah mengisytiharkan kemerdekaanny dari China dan menamakannya sebagai negara  TURKESTAN TIMUR.

Namun pada tahun yang sama, mereka telah dijajah semula oleh China dibawah pemerintahan Rejim Komunis.

Sungguhpun diberi kuasa otonomi, namun mereka tidak benar bebas malahan mereka menghadapi tekanan dan pembersihan etnik, budaya, bahasa dan agama dari pemerintah China.  Mereka dilarang keras mengamalkan ajaran Islam.

Populasi masyarakat Muslim Uyghur mengikut statistik rasmi Kerajaan China pada tahun 1990 hanyalah 10 juta.  Namun menurut bancian sebuah badan bebas menunjukkan jumlah mereka adalah 25 juta.


Selain daripaa etnik Uyghur, terdapat dua lagi etnik bangsa Cina turut tinggal di sini iaitu
  • Etnik Han ( 41% )
  • Etnik Hui  (  5% ).

Tidak seperti etnik Uyghur, etnik Hui yang kebanyakan mereka beragama Islam, telah mendapat layanan istimewa dari pemerintah China.



KEBANGKITAN MASYARAKAT UYGHUR

Kejatuhan Kesatuan Soviet pada 1990 dan kemunculan negara - negara Muslim di Asia Tengah telah memberikan inspirasi kepada masyarakat Uyghur untuk bangkit menentang pendudukan China atas bumi mereka, namun cubaan mereka berjaya dipatahkan.

Sejumlah besar tentera telah ditempatkan bagi menguatkan lagi penguasaan dan cengkaman China ke atas Turkestan Timur.


BACA LAGI.....

www.annajahcemerlang.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan